Sunday, August 30, 2009

MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!

Selamat Menyambut Ulang Tahun Kemerdekaan Ke-52 ke semua rakyat Malaysia.
Marilah kita bersama-sama mengekalkan kemerdekaan dari aspek pemikiran, tingkahlaku, cara hidup dan menjaga budaya kita yang semakin terhakis.
Sempena ulang tahun kemerdekaan ini juga marilah kita sama-sama merenung masa depan kita serta waris kita yang dianggap bakal menghadapi pelbagai dugaan yang lebih mencabar pada masa akan datang.
Manakan tidak lihat saja anak muda yang semakin tenggelam dalam arus zaman serta alpa dalam keseronokan dunia mereka tanpa mengendahkan erti kemerdekaan seperti yang diharungi oleh pejuang kemerdekaan.
Lihat saja tingkahlaku anak muda zaman sekarang yang seakan lupa kesusahan pejuang kemerdekaan memperjuangkan masa depang negara sehingga tercapainya kemajuan yang dicapai kini.
Mungkin kita sedih dan pilu melihat sikap anak muda sekarang tidak mengira bangsa yang seolah-olah tidak mahu memikirkan masa depan mereka dan membiarkan "perkara negatif" terus mengiring hidup mereka.
Pertemuan dengan dua wanita, masing-masing berbangsa Cina dan India hari ni sebenarnya menyentuh perasaan saya. Ketika menghantar kereta adik diperbaiki di sebuah bengkel di Petaling Jaya petang tadi, saya bertemu dengan seorang wanita Cina yang menganuti Kristian.
Dia kelihatan tidak sabar untuk pulang dan memastikan mekanik di bengkel itu untuk memperbaiki keretanya dengan cepat, Saya pun bertanya kenapa macam tergesa-gesa.
Dia menjawab, dia perlu balik awal kerana gereja berhampiran rumahnya akan mengendalikan satu sembahyang khas sempena menyambut kemerdekaan dan meminta kepada tuhanya supaya Malaysia kekal aman makmur sert harmoni. Saya tergamam dengan jawapan yang diberikan.
Berdasarkan ceritanya, dia pernah bekerja di Amerika Syarikat dan UK tapi tetap pulang ke Malaysia kerana baginya negara ini disifatkan sebuah tempat yang aman dan damai untuknya untuk hidup serta menjalankan kerja amal.
Dia turut menceritakan perihal kerja amalnya sejak pencen setahun lalu sebagai seorang jururawat. Menurutnya, apa yang dilakukan sekarang ialah memberikan motivasi kepada pesakit kronik dan juga mereka yang selepas menjalani pembedahan supaya lebih tabah.
Katanya, apa yang dilakukan sekarang adalah satu tanggungjawab sosial kerana ramai antara pesakit kurang keyakinan diri kerana tidak mendapat suntikan semangat yang baik. Tahniah saya ucapkan kepada.
Satu lagi pengala,man berguna hari ni apabila saya bertemu seorang wanita India yang kelihatan sibuk mengangkat makanan ke sebuah dewan serbaguna di kondo saya. Apabila ditanya adakah dimemerlukan bantuna saya, dia menjawab ada rakan lain yang membantu.
Sebaik menjawab soalan saya, dia lantas mengajak saya ke satu jamuan yang diadakan sempena menyambut meredeka dan sedikit "kenduri" mengikut cara mereka supaya negara kita terus harmoni dan maju.
Kedua-dua perkara ini adalah satu contoh yang baik mungkin dan tidak keterlaluan jika dikatakan inilah 1Malaysia...

MERDEKA!!!

No comments:

Post a Comment